»»Vanliga frågor - FAQ

Vanliga frågor - FAQ


1. Kan jag returnera varor? Har jag returrätt/ångerrätt?

Hos oss gäller ångerrätt enligt lagens bestämmelser. Detta innebär att du kan returnera varan inom 30 dagar. Se information om ångerrätt i de allmänna affärsvillkoren.

2. Hur fungerar en retur?

Vill du skicka tillbaka en vara? Inga problem. Du kan returnera varan till oss inom 30 dagar. Vänligen fyll i vårt returformulär.

Skicka vänligen tillbaka varan i fullständigt skick och helst också i originalförpackningen. Om du inte längre har kvar originalförpackningen, förpacka varan i ett ändamålsenligt alternativ.

För att kunna öka kundnöjdheten  i vår shop, skulle vi uppskatta om du anger varför du vill skicka tillbaka vara.

De nyss nämnda villkoren utgör ingen förutsättning för att du ska kunna åberopa ångerrätten.

3. Hur länge gäller garantin?

Alla våra produkter är nya produkter och har en tillverkargaranti om minst 24 månader. Garantin börjar gälla när du håller varan i handen.

4. Hur beställer jag?

När du hittar de produkter du vill beställa, fyll i önskat antal och klicka på "Lägg i varukorg". Varukorgen visas med utvalda artiklar och du kan välja att antingen fortsätta handla, aktualisera (antal artiklar) eller gå till kassan. I nästa steg kan du välja att registrera dig som kund (då behöver du inte vid framtida inköp, på nytt ange dina uppgifter) eller att beställa som gäst. Du skriver in dina uppgifter, kontrollerar beställningen och skickar iväg sedan iväg den.

5. Ingår en transportförsäkring i leveranskostnaderna?

Alla paket som vi skickar iväg har en transportförsäkring. Om det händer något med ditt paket, så står vi för kostnaderna.

Transportförsäkringen täcker alla skador och förluster fram tills dess att du håller varan i handen. Du får i vilket fall som helst ett felfritt och oskadat paket. Allt annat som kan orsaka oro tar vi hand om.

Om något ändå skulle hända ersätter vi dig snabbt och okomplicerat.

6. Vad har ni för bankuppgifter?

Se våra bankuppgifter nedan:

Bankgiro: 527-0830
Swedbank Stockholm
Betalningsmottagare: Lamp24

För betalningar från utlandet:
IBAN: SE23 8000 0890 1192 4799 8298
SWIFT: SWEDSESS

7. Kan ni skicka en katalog till mig?

Vi uppdaterar och förbättrar vårt produktsortiment nästan dagligen. Vi fyller på med nya, aktuella produkter och tar bort ej längre leveransbara produkter. Vårt sortiment innefattar utvalda lampor och ljuskällor från väldigt många tillverkare. Vi skickar därför inte ut någon katalog som innehåller hela sortimentet. Om vi skulle ta fram en katalog skulle det kunna vara mycket möjligt att hälften är slutsålt innan den ens dimper ner i din postlåda. På förfrågan skickar vi dock gärna ut flyers med information om begränsade upplagor av vackra inom- och utomhuslampor.

8. Ingår passande ljuskällor i leveransen och i priset?

Detta är helt beroende på lampan. I produktbeskrivningen kan du se om ljuskällor ingår i leverans eller ej. Om ljuskällan inte ingår i leverans visas vilka ljuskällor som passade för den relevanta lampan i form av tillbehör. Vissa lampor kräver olika typer av ljuskällor beroende på variant. Vänligen beakta sådan information i produktbeskrivningen.


I kategorin "Ljuskällor" hittar du ett omfattande urval av olika ljuskällor och kan naturligtvis beställa direkt från kategorin.

9. Ingår fästmaterial vid leverans av lampor?

Normalt sett ingår det inte fästmaterial vid leverans av lampor som kräver fastsättning i tak eller vägg. Detta beror på att varje vägg eller tak är annorlunda beroende på material. Som regel behöver du plugg, skruv och eventuella underläggsskivor för fästning. För ihåliga tak rekommenderar vi vipp-plugg.

10. Ingår det monteringsanvisningar vid leverans?

Normalt ingår monteringsanvisningar för lampor som måste byggas in eller som måste fästas på speciellt sätt.

Vi är måna om våra kunders säkerhet och av den anledningen rekommenderar vi alltid våra kunder att vända sig till en auktoriserad elektriker för montering av våra produkter.Kontakta oss vid frågor om montering via telefon 08-44 685 068 eller klicka på "Frågor om artikeln".

11. Kan jag ringa er för att få inköpsråd?

Naturligtvis. Vi kan hjälpa dig bättre om du informerar dig om vår lampshop i förväg. Ställ dig frågor som t.ex.: Vilken färg vill jag ha? Vilket material ska lampan bestå av? Hur stor ska den vara? Hur ska den vara utformad? Vilket syfte ska lampan uppfylla? Ska lampan ha en särskild funktion (behöver du t.ex. bra arbetsbelysning?)? Måste lampan vara dimbar? Bör lampan vara energisnål? Vill du kanske ha en exklusiv designerarmatur som drar blickarna till sig?


Genom att veta mer om dina behov kan vi ge dig anpassad hjälp och ge råd om tekniska frågor som rör montering, dimbarhet, passande ljuskällor och tillbehör, ljustemperaturer osv.

Företagskunder med små och stora lokalbelysningsbehov är i goda händer hos oss! Beskriv ditt behov för oss och skicka lokalunderlag till oss. Vi erbjuder belysningsrådgivning, beräkningar och ytterst intressanta och konkurrenskraftiga erbjudanden på lokalbelysning.

12. Vilka leveranskostnader måste jag räkna med? Kan jag spara leveranskostnader om jag beställer många artiklar på samma gång?

Du hittar mer information om våra leveranskostnader här.

Leveranskostnaderna är alltid desamma, oavsett om du bara beställer en armatur eller flera på en gång. Inom Sverige bortfaller leveranskostnaderna dock helt om beställningsvärdet överstiger kr 500,-. Vid ett beställningsvärde under kr 200,- uppgår leveranskostnaderna inom Sverige till kr 109,- per beställning. Vid ett beställningsvärde mellan kr 200,- och kr 500,- beräknar vi en leveranskostnad om kr 59,- inom Sverige.

13. Vilken speditör sköter era leveranser?

Vi transporterar våra lampor och ljuskällor tillförlitligt och säkert förpackade med DHL och PostNord.

Vid mycket skrymmande paket anlitar vi speditören DHL Freight. Paketet lämnas endast ut mot underskrift. Försändelserna är försäkrade mot transportskador.

Det är tyvärr inte möjligt att ange en exakt tidpunkt när speditören kan anlända med paketet. Skriv gärna in en alternativ leveransadress om du inte är hemma över dagen, t.ex. din arbetsplats eller en bekants eller en grannes adress.

14. Kan man få en mängdrabatt?

Om varuvärdet överstiger kr 500,- bortfaller leveranskostnaderna inom Sverige.

Du får dessutom 2% rabatt om du väljer betalning i förväg som betalningsmetod.

15. Har ni specialerbjudanden?

Klicka här för att se våra specialerbjudanden. Vi gör dessutom reklam för utvalda artiklar och veckans höjdpunkter på startsidan.
Det kan handla om vanliga, nya produkter som vi kan erbjuda till lägre pris eftersom vi kunnat köpa in produkterna i stor mängd. Du kan också fynda om artikeln bara finns i begränsad mängd eller om den utgår ur sortimentet.

16. Varför surrar transformatorn ibland?

Vanliga transformatorer består av två spolar som är lindade runt en järnkärna. Järnkärnan är tillverkad av tunna plåtbitar som är isolerade mot varandra. Brummandet uppstår i transformatorn när magnetiska krafter får plåtbitarna att sättas i rörelse. Elektroniska transformatorer arbetar med en annan funktionsprincip och surrar i regel bara när de används tillsammans med olämpliga eller inkompatibla dimrar. För elektroniska transformatorer rekommenderar vi specialstegdimrar. För vanliga (magnetiska) transformatorer rekommenderar vi stegdimrar.

17. Varför fladdrar lysrör när de tänds?

Lysrör tänds med hjälp av en startanordning när det uppstår en tillräckligt stark strömstöt i driftdonet. Den första strömstöten är sällan tillräckligt stark och därför försöker startanordningen att tända armaturen igen. Flera sådana försök uppfattar vi som ett fladder. Lysrör som drivs med ett elektroniskt driftdon startar utan fladder.

18. Vilka lampor är mest sparsamma?

Vilken lampa som är mest lämplig och mest sparsam för dina speciella behov beror på många olika faktorer.
Dessa faktorer är t.ex.:

Hur många timmar skall lampan vara tänd?
Måste lampan vara dimbar?
Vilken färgtemperatur vill du ha?
Vilken ljusstyrka måste uppnås?
Hur viktig är färgåtergivningen?

Energisparlampor, lysrör och urladdningslampor passar normalt bäst för lampor som skall vara tända länge. För kortare stunder och för lampor som tänds och släcks ofta passar halogenlampor bra. LED-lampor är ett sparsamt alternativ för både korta och långa stunder. Vi ger dig gärna råd via telefon: 08-44 685 068.

19. Kan man ersätta normala glödlampor med halogenglödlampor?

Att byta en glödlampa till en halogenglödlampa på samma glödlampssockel är inget problem. Halogenglödlampor skapar briljant ljus, har en högre ljuseffekt och en längre livslängd.

20. Kan man rengöra lamporna?

I regel är det inget problem att rengöra lamporna. Täckglas och lampskärmar kan oftast lossas för rengöring med fuktig trasa. Textillampor rengörs bäst genom att de dammas av och sedan försiktigt torkas av med en fuktig trasa eller eventuellt med ett milt textilrengöringsmedel.
Om du är osäker på om du kan rengöra lampan utan att skada den, prova att rengöra en "osynlig" del av lampan eller fråga oss om råd. Använd rengöringsmedel som är anpassade för rostfritt stål vid rengöring av armaturer i rostfritt stål.
Oavsett armatur gäller följande: Rengör lampan i släckt tillstånd och när ljuskällan inte är varm.

21. Vad säger lagen?

Det finns lagar som styr de flesta typer av elektronik som drivs av elektrisk ström eller elektromagnetiska fält. Exempel på elektronikverktyg är t.ex. fläktar, gasurladdningslampor och andra ljuskällor.

Sedan mars 2006 är konsumenter skyldiga att lämna förbrukade ljuskällor (med undantag av glödlampor och halogenlampor) och gammal elektronik till sina respektive kommuners insamlingsställen eller till en återvinningsstation.

Produkter som berörs av lagen är markerade med vidstående symbol.

Vi samarbetar med take-e-way för en lagmässig hantering av förbrukad elektronik.

22. Hur sköter Lamp24.se hanteringen av förpackningar?

Lamp24.se samarbetar med Susa Solutions GmbH för att hantera logistiken kring förpackningar.

Företagets leverantörer följer gällande bestämmmelser kring hanteringen av förpackningar. 

23. Jag bor utanför Sverige. I vilka eluttag passar lampornas stickkontakter?

Våra lampor är i regel utrustade med en stickkontakt som är avsedd för svenska eluttag. Dessa är antingen jordade stickkontakter eller eurostickkontakter.

Tyvärr kan vi inte erbjuda och skicka med passande stickkontakter som passar i alla länder. Det kan alltså bli aktuellt att du måste använda en adapter om du använder armaturen utanför Sverige. Vår kundservice hjälper dig gärna via telefon +46 (0)8-44 685 068 om du har frågor.

24. Vad betyder AEO?

Authorized Economic Operator, AEO, utfärdad av tullmyndigheten i Tyskland, är ett certifikat som företag i Tyskland kan få, när det visar sig att företaget är et särskilt pålitligt och trovärdigt företag. Denna certifikat infördes från och med första Januari 2008, tillföjd av en ökad globalisering och ändrad internationellt säkerheltsläge. Med detta certifikat omsätts på ett europanivå, ett säkerhetskoncept utfärdad av världsorganisationen WCO, som uppfyller rambetingelserna för ett modernt och effektivt riskstyrning. För att få denna utmärkelse måste man uppfylla flera kriterier. Bland annat måste man följa tullens föreskrifter, ha ett tillfredställande bokföringsystem, ha en solid kassa och uppfylla god säkerhetsklass. Lampenwelt GmbH som Lamp24.se är en del av, har fått denna certifikat och anses därmed vara ett särskilt pålitligt och trovärdigt företag i Tyskland.

25. Har Lamp24 en egen utställning?

För närvarande har Lamp24 tyvärr ingen utställning där man kan se produkterna.

Denna webbplats använder kakor (cookies) för statistik anpassat innehåll och annonser. Läs mer...>>